Urszula Grzyb nauczyciel nauczania zintegrowanego
Konkurs ortograficzny
Jedną z podstawowych umiejętności kształconych w klasach I – III jest umiejętność poprawnego pisania. Polega ona nie tylko na starannym i kształtnym kreśleniu znaków graficznych pisma , ale również na poprawności ortograficznej i gramatycznej. Nauka poprawnej pisowni nie musi odbywać się na lekcjach. Ortografii i gramatyki można uczyć poprzez rebusy , zagadki , rymowanki , krzyżówki , gry dydaktyczne itp. Wykorzystując naturalną potrzebę zabawy , można zaproponować uczniom zabawę z ortografią w formie apelu lub konkursu.
Cele : · współpraca z grupą podczas wykonywania działań ; · korzystanie z wiedzy przy rozwiązywaniu problemów ; · stosowanie poznanych zasad i reguł ortograficznych ; · wyrabianie nawyku poprawnej pisowni ; · wykorzystywanie czynnego i biernego słownictwa ; · budzenie zainteresowania poprawną pisownią .
Metody : · działań praktycznych · praca z tekstem
Formy : · grupowa jednolita · indywidualna jednolita
Środki dydaktyczne : · tekst dyktanda z lukami · krzyżówka · koperty z zadaniami · domki · wyrazy zawierające trudności ortograficzne · teksty zagadek · kartki papieru · pisaki
Regulamin konkursu
1. W konkursie biorą udział uczniowie klas II – III . 2. Konkurs przebiega w 3-ech etapach : · I etap – eliminacje
W eliminacjach biorą udział wszyscy uczniowie . Zadanie polega na uzupełnieniu tekstu z lukami . Wychowawca oblicza średnią punktów dla swojej klasy . Klasa otrzymuje punkty według wzoru :
klasa II – 0 błędów – 3pkt. 1-2 błędy – 2pkt. 3-5 błędów-1pkt. 6 błędów i więcej – 0pkt.
Klasa III - 0 błędów – 3pkt. 1-3 błędy – 2pkt. 4-6 błędów – 1pkt. 7 błędów i więcej – 0pkt.
suma punktów wszystkich uczniów Wzór : średnia = ilość uczniów piszących dyktando
Tekst dyktanda dla klasy II
Halinka lubi zwie....ęta. W swoim pokoju ma je....a i ż....łwia. Ma też na p....łce ksią....ki o wr....belku i kr...liku. Często czyta bajkę o zaczarowanej gó....e , kr....lewnie i jej ulubionej wiewi....rce.
Tekst dyktanda dla klasy III
W naszej bibliotece jest mn....stwo ró....nych ksią....ek. Henio lubi książki p....ygodowe. Ka....a i Hania czytają ba....nie o wró....kach , księżniczka.... i zaczarowanych kr....lewnach. J....zio szuka książek o miastach , g....rach , ....ekach i zwierz....tach ....yjących w naszym kraju. W jednej z nich znalazł mapę , a w niej ....raków , Głog....w , Tarnów. Teraz poszukuje rzeki ....isły i ....dry.
· II etap – zadania na etapie równoległych klas
Każda klasa typuje do II etapu 3- osobowe drużyny , które rywalizują w ciągach klasowych. Najlepsze drużyny otrzymują tytuł „ ORTOMANIAKA’’.
Zadania dla klasy II.
1.Tekst z lukami. ( 10 pkt. )
Nadeszła ciepła wiosna. Sło....ce mocniej p....ygrzewa. Śnieg szybko topnieje. Na łąkach zakwitły ż....łte kacze....ce. Na gałązkach wie....b pojawiły się p....szyste bazie. Z ciepłych kraj...w powróciły skowronki i szpaki. Jask....łki i słowiki powr....cą trochę p....źniej.
2.Do którego domku mogą wejść wyrazy ( 7pkt. )
ó u
Wróbel , jaskółka , kukułka , kura , sójka , kogut , krówka ( wyrazy w formie rysunków )
3.” Walczymy o punkty’’ – drużyny wybierają po 3 wyrazy za 2 pkt. lub za 4 pkt.
- wyrazy za 2 pkt. ( jedna trudność ortograficzna ) – góra , choinka , rzeka , trójka , orzeł , krasnoludek ; - wyrazy za 4 pkt. ( dwie trudności ortograficzne ) – orzech , chmura , różna , duży , harcerz , żółty.
4.Zagadki ( za każdą poprawność ortograficzną 1 pkt. ) · Na tronie siedzi pewnie i ma córkę królewnę. Król · Każdy gdy ją ubiera , często łzy ociera. Cebula · Małe kolczaste to jest . Czy już wiesz ? Jeż · Pachnąca i przystrojona w świecidełek moc. Z lasu w święta przyszła do nas w wigilijną noc. Choinka · Gdy nie sprzątasz w pokojach , często pojawia się na meblach i strojach. Kurz
Zadania dla klasy III.
1.Tekst z lukami .( 13 pkt. )
Kończy się już ma....ec. Zaczęła się kalenda....owa wiosna. Dzieci z klasy t....eciej powitały ją bardzo uroczy....cie. Barwnym korowodem powędrowały nad ....ekę , niosąc słomianą k....kłę – Ma....annę. Wśr....d śmie....ów i żartów w....uciły ją do wody . Wezbrane fale rzeki poniosły ją do mo....a . Dzieci ....egnały zimę wesołymi ok....ykami.
2.Do którego domku mogą wejść wyrazy ( 7 pkt. )
rz ż
Drzewo , malarz , jarzyna , jarzębina , żaba , żyto , wąż ( wyrazy w formie rysunków )
3.” Walczymy o punkty’’ – drużyny wybierają po 3 wyrazy za 2 pkt. lub za 4 pkt. - za 2 pkt. ( jedna trudność ortograficzna ) – bohater , schody , pudło , skóra , piórnik , rycerz , żelazko , ogród ; - za 4 pkt. ( dwie trudności ortograficzne ) – huragan , kucharka , samochód , muzeum , nóż , żółw , róża , rzucać , już .
4.Krzyżówka ( max. 10 pkt. , za każdy błąd odejmujemy 1 pkt. , dodajemy 2 pkt. za hasło )
1. ma czerwony kapelusz w białe kropki 2. warzywo – ma biały korzeń 3. staje na przystankach , nie jest to tramwaj 4. pijesz ją z cytryną 5. dziewczynka dla swojej mamy 6. pierwsze danie obiadu
HASŁO - mistrz
· III etap – uczniowie klas III z poszczególnych drużyn walczą o tytuł – „ MISTRZA ORTOGRAFII’’
1.Tekst z lukami. ( max. 12 pkt. , odejmujemy po 1 pkt za każdy błąd )
Sp....jrzcie, długi parow....z wje....ał na p....stą stację i dw....ch podró....nych , zapewne turystów , wyskoczyło na dró....kę. Przez chwilę szli przez ogr....d, ale potem wr....cili na podwó....e i poszli na ws....ód . Ciekawe, jaki jest cel ich wędr....wki.
2.Podaj nazwę zwierzątka, w nazwie którego występuje: ( max. 6 pkt.) · Rz -.......... · Ó - .......... · H - .......... · U - .......... · Ż - .......... · Ch - ..........
3.Uczniowie losują po 5 kartek z ilustracjami. Zadaniem ich jest podpisanie obrazków i ułożenie ich w kolejności alfabetycznej. ( max. 6 pkt., poprawność ortograficzna 0 –5 pkt. , kolejność alfabetyczna 0 – 1 pkt. )
4.Napisz przysłowia , w których jest mowa:( 2 pkt. za poprawnie napisane przysłowie ) A ( kózka , nóżka ) B ( sójka , morze ) C ( strach , oczy ) D ( róża , kolce )
|